söndag 13 juni 2010

Croatia - Dubrovnik.

Sitter i bilen på väg hem från Stockholm. Åh, älskade Sverige och älskade hem. Jag tänkte skriva lite hur jag hade det i Kroatien och vad jag gjorde.

Jag har i Kroatien insett att jag verkligen inte är någon utomlandsmänniska, då jag har gråtit massor, mest längtat hem (sen den andra dagen) och haft människor nära mig allt för mycket. Jag behöver min kontakt till omvärlden, mitt rum (där jag kan gömma mig för omvärlden) och mina käraste. Jag har haft en kaosresa men den har varit helt okej. Den har haft sina fina stunder (även om de flesta var ren skit). Jag älskade kvällarna, då vi (jag, Lisa och mormor) satt och spelade rummy (ett kortspel) varje dag. Jag var kass på det, men jag är en jävel på att dela ut korten i alla fall. Sen så är det ju det här med att jag och värme inte går ihop. Jag är en ansiktssvettare utan dess like. Jag svettas knappt någon annanstans men just i ansiktet och håret svettas jag galet mycket. Det skäms jag över och får ångest då jag känner att svetten rinner. Det var +30 grader i skuggan på dagarna... Sen gillar jag att vara blek. Jag undviker inte direkt solen, som jag gjorde förut. Men jag håller mig hellre vit. Att jag har hållit mig vit i flera år och verkligen inte solat, innebär att jag bränner mig otroligt lätt. Jag blir inte brun, jag blir röd. Jag har dock klarat mig ganska bra, eftersom att jag använt solskyddsfaktor 50 och satt mig under parasoll när jag känner att det börjar brännas. Men visst har jag bränt mig. På knäna och i ansiktet. Lite på axlarna och på bringan. Men det har lagt sig nu. Jag är dessutom brunare än jag varit på flera år. Vet inte hur jag ska ta det.

En dag åkte vi ut på en båt till tre olika öar. Båten var full av spanjorer som jag i slutet av färden röjde med. Drack någon stark, äcklig sprit som det bjöds på och sen lite rödvin och lite vitvin. Mycket trevligt. Jag och Lisa blev inbjudna på barbeque hos dom. Lisa bangade, jag gick inte ensam. Tråkigt! Men dom var mysiga och det jag verkligen njöt utav.

Sen har vi maten. 5/7 dagar är jag missnöjd med maten (ska jag tillägga att jag åt samma maträtt de två dagarna?) Jag saknar mina korvar med bröd! Abstinens, haha!

Vi bodde inte i Dubrovnik, utan i en liten stad utanför som hette Stikovica. Precis vid en stenstrand med grönblått, saltvatten och ett privat badställe också. Två av dagarna åkte vi in till staden i Dubrovnik. Första dagen så åkte vi till gamla staden och kollade alla turistshoppar, haha. Köpte en turistkeps som jag ska ha på arvika och så åt vi på en vegrestaurant (inget som slår sojakorv med bröd), som var helt okej. Sen åkte vi hem och spelade rummy. Andra dagen gick vi runt i lite shoppingcenter och letade efter NÅGOT vettigt plagg att köpa. Hittade inget. Köpte drinkar istället. Jag klagar bara lite. Sen åt vi det äckligaste jag ätit i hela mitt liv. Det talar vi inte om. FY!

Sen idag så åkte vi hem klockan halv tio på morgonen och det var underbart. JAG ÄR HEMMA!

(förresten så är det första gången jag flyger på flera år och jag grät som ett as när vi skulle starta på arlanda och var spänd som fan varje gång vi startade och landade därefter.)

"Evelina Bambi Evald sa... Åh! Hur var Kroatien? Jag ska dit i Augusti. Snygga killar eller?... HEHHE!!!"

Svar: Vart ska du åka? Nej, killarna är jävligt onice faktiskt. Håriga och ALLA har speedos (VAD FAN ÄR GREJEN MED DET!? AVSKAFFA SPEEDOS!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar